-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46372 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:43

معناي ( اعلي ) در ( سبحان ربي الاعلي ) چيست ؟
اعلي از ( ( علو ) ) مشتق شده است كه به معناي نوعي برتري مي باشد، اما درتوصيف خداوند به اعلي ، تنها در مقام انتساب موجود مخلوق كه در برابر اوپست و دني مي باشد، اين واژه و واژه هاي ديگري چون ( ( علي ) ) و ( ( متعالي ) ) به كار گرفته مي شود، ( نگا : رسايل توحيدي ، علامه طباطبايي ، ترجمه ً علي شيرواني ، تهران ، الزهرا، چاپ اول ، 1370 ش ، ص 64 ) . اما از آنجا كه حضرت حق علو بالذات داشته و در واقع اين برتري ذاتي اوست ومخلوقات و موجودات علو و برتري شان بالغير و بواسطه ً افاضه علو خداوندبه آنها مي باشد، اصلا نمي توان برتري مخلوقات را با برتري خداوند متعال نسبت سنجي كرد و در اين نسبت سنجي گفت كه خدا برتر از مخلوقاتش كه برترند مي باشد .در اين جا مقايسه معني و مفهوم ندارد، ( نگا : شرح توحيدصدوق : قاضي سعيد قمي ، تصحيح و تعليق دكتر نجفقلي حبيبي ، تهران ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، چاپ اول ، 1415 ق ، ج اول ، ص 88 ) . براين اساس ، اين واژه حكايتگر اين حقيقت است كه خداوند متعال برتر از آن است كه در فكر مخلوقات خود بگنجد، به مقام ذات او راهي نيست ، نه فكربدان مقام راه دارد و نه عقل و نه وهم و كشف ارباب شهود ( ( يعلم ما بين ايديهم و ما خلفهم و لا يحيطون به علما ) ) ، ( طه / 110 ) . عنقا شكار كس نشود دام بازچين ==كاينجا هميشه باد به دست است دام را== براي مطالعه در زمينه معارف ديني علاوه بر كتابهاي شهيد مطهري كتاب ( ( آموزش كلام اسلامي ) ) دكتر سعيدي مهر انتشارات طه قم و كتابهاي استاد شجاعي مثل ( ( بازگشت به هستي ) ) ، عروج روح نيز معرفي مي شود .;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.